A dízelmotorok továbbfejlesztése

A dízelmotorok továbbfejlesztése


Célunk a hatékony és környezetbarát mobilitás fenntartása

A dízelmotorok továbbfejlesztése


Célunk a hatékony és környezetbarát mobilitás fenntartása

Személyautó- és haszongépjármű-gyártóként a jövőben is arra törekszünk, hogy az embereket mozgásban tartsuk, és hogy lehetőséget biztosítsunk a mindennapi áruszállításra – mindezt a lehető leghatékonyabb megoldásokkal.

 

Számos olyan intézkedés létezik a Nitrogén-oxid kibocsátás rövid- és középtávú csökkentésére, ami lényegesen okosabb, illetve hasznosabb a kitiltásoknál. A modern belső égésű motorok továbbfejlesztése az ezzel párhuzamosan zajló, az elektromobilitást érintő és új mobilitási koncepciókat létrehozó tevékenységek, az ügyfélkézben lévő autókra feltöltött szoftverfrissítések, az optimalizált városi forgalomáramlás, a szorosabb együttműködés az önkormányzatok, a beszállítók és az autógyártók között, valamint a tömegközlekedés és a városi és rövid távú áruterítés elektrifikálása.

"A dízelmotorok továbbfejlesztése" című összefoglaló forrása a Daimler AG által kiadott "Improving the Diesel is better than banning it." című közleménye, amely megtalálható a Daimler központi médiaoldalán is. Az eredeti közlemény az oldal alján található linkre kattintva megtekinthető.

Kitiltás helyett innováció


Lényegesen hasznosabb lenne a kitiltásoknál a dízelmotorok továbbfejlesztése

Kitiltás helyett innováció


Lényegesen hasznosabb lenne a kitiltásoknál a dízelmotorok továbbfejlesztése

Miért van szükségünk a jövőben is az átfogó hajtásmixre? Milyen szerepet játszanak ebben a modern dízelmotorok? Miért fektetünk energiát a kitiltások helyett inkább az innovációba?

A Német Közigazgatási Bíróság 2018. február 27-én meghozott döntése alapján sokak számára úgy tűnt, hogy a dízelmotorok halálra vannak ítélve: egy elavult technológia, amely a városok magas légszennyezettségének egyik fő okozója. Legalábbis az elmúlt hetekben ezt a következtetést vonhatták le az emberek a témával kapcsolatos hírek és sajtóvisszhangok alapján.

Mindenekelőtt szükséges tisztáznunk, hogy autógyártóként nem a problémák elfedésére törekszünk, vagy arra, hogy jobb színben tűntessük fel a valóságosnál. Tisztában vagyunk azzal, hogy az emberek számára biztosított szabad mobilitás mellett felelősséggel tartozunk a környezet védelméért és a tisztább levegőért.

Mindezeket szem előtt tartva továbbra is elkötelezettek maradunk a modern dízeltechnológia iránt, melynek a jövőben is fontos szerepet kell kapnia, mégpedig a következő okokból kifolyólag:

  • A dízelmotoroknak vitathatatlanul alacsonyabb a CO2-kibocsátásuk a hasonló teljesítményű benzinesekkel összehasonlítva.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján számos gépjármű NOx-kibocsátása már egy egyszerű szoftverfrissítéssel is hatékonyan és gyorsan mérsékelhető.

  • Egyre elterjedtebbek a legújabb generációs dízelmotorok, amelyek megfelelnek a szigorú Euro 6d temp előírásoknak. Ezek hétköznapi körülmények között is olyan emissziós értékekkel rendelkeznek, melyek túlnyomórészt – és bizonyos esetekben lényegesen – alulmúlják a 80 mg/km-ben meghatározott laboratóriumi határértéket.

A Német Közigazgatási Bíróság legfrissebb döntése sem képes változtatni ezen, ami lehetővé teszi a fokozottan szennyezett városok számára a használati tilalmat. Mi egy olyan vállalatként, amely immár több, mint 130 éve elkötelezett az emberek mobilitása iránt, elutasítjuk ezeket a tilalmakat, és ezzel párhuzamosan a mobilitás korlátozását.

Meggyőződésünk, hogy a határértékek túllépését a városokban is kézben lehet tartani – a dízelmotorok kitiltása nélkül. Álláspontunk alapját szakértői elemzések és műszaki tények képezik, amelyeket a következő pontokban foglaltunk össze.

"A dízelmotorok továbbfejlesztése" című összefoglaló forrása a Daimler AG által kiadott "Improving the Diesel is better than banning it." című közleménye, amely megtalálható a Daimler központi médiaoldalán is. Az eredeti közlemény az oldal alján található linkre kattintva megtekinthető.

Csökkenő NOx-emissziók


Csökkenő NOx-emissziók

Csökkenő NOx-emissziók


Csökkenő NOx-emissziók

  • Javuló környezetterhelés

    A dízelüzemű járművek károsanyag-kibocsátását vizsgáló laboratóriumi és közúti mérések közötti különbségek érthető módon számos kérdést vetettek fel. Az aktuálisan kirobbant vita alapján úgy érezhetjük, hogy Németország Nitrogén-oxid (NOx) terhelése magasabb, mint valaha. A valóság azonban ennek épp az ellenkezőjét mutatja.

    A Környezetvédelmi Minisztérium adatai szerint 1990 óta a járműforgalom által okozott környezetterhelés kereken 70 százalékkal csökkent. Mégpedig úgy, hogy a szóban forgó időszakban a forgalom mértéke lényegesen nagyobb lett. Mindez azokra a városokra nézve is érvényes, amelyek különös figyelmet kaptak az elmúlt időszakban: 2017-ben például Stuttgartban is csökkenést mutatott az NOx-terhelés.

    Mindemellett nyilvánvaló, hogy a forgalmas helyeken elhelyezett mérőállomások gyakran az NOx-határértéket meghaladó adatokat mérnek. Azonban az is tény, hogy már 2016-ban sem voltak a határértéket meghaladó mérések a városi mérőállomásokon.

    Egy, többek között a Német Környezetvédelmi Minisztérium, a Környezetvédelmi Szövetség és a VDA által is támogatott tanulmány megállapította, hogy már pusztán a megújuló járműparkkal számolva, tehát bárminemű további intézkedés nélkül 2020-ig 70 százalékkal csökkenne azoknak a mérőállomásoknak a száma, amelyek az NOx-határtérték feletti adatokat mérnek, öt évvel később pedig több, mint 90 százalékos lenne a csökkenés.

    Az aktuális vitában egyre többen összekeverik a részecskekibocsátást és az NOx-kibocsátást. A motorokkal összefüggő részecskekibocsátás problémája ugyanis a dízelrészecskeszűrők bevezetésével megoldódott.

    A Németországban érvényben lévő PM10-es részecsketerhelési határértéket 2017-ben már csak a nagy forgalomhoz közeli, stuttgarti Neckartor mérőállomáson regisztrált adatok haladták meg, mégpedig 45 napon.

    A Mercedes-Benz 1985-ben alkalmazta először a részecskeszűrőt dízelmotoros személyautóban. A korai részecskeszűrő-program tapasztalatait felhasználva később olyan technológiákat sikerült kifejleszteni, amelyek rendkívül hatékonynak bizonyulnak, közel korommentessé téve a dízelüzemű autókat. A Mercedes-Benznél ezek a szűrők immár 2005 óta a dízel személyautók szériafelszereltségét képezik. A forgalomban természetesen idősebb járművek is közlekednek. Összességében a motorok által okozott szállópor-emisszió alacsony. A Környezetvédelmi Szövetség adatai alapján a Neckartor-i mérőállomás szállópor-koncentrációs adataiból is mindössze 7 százalék tulajdonítható a motoroknak.

    A pozitív irányú változás – különösképp az NOx-emissziók fejlesztése kapcsán – a jövőben ráadásul jóval hangsúlyosabb lesz, amiben három fontos fejlesztés játszik döntő szerepet: először is megjelennek a piacon a legújabb generációs dízelmotorokkal felszerelt járművek, másodsorban egyre több modell teljesíti az eddigi legszigorúbb, Euro 6d temp előírásokat, harmadrészt pedig a 2017. augusztus 2-i „dízel-csúcson” meghatározott intézkedések hatása folyamatosan érezteti hatását.

  • Új motorgenerációk

    A legújabb dízelmotorokkal – például a Mercedes-Benz OM 654-es négyhengeres és OM 656-os hathengeres erőforrásaival – felszerelt modelleket utcai körülmények között is alacsony NOx-emissziós értékek jellemzik.

    A Real Driving Emissions (RDE) eredményeket vizsgáló mérések során is a 80 milligrammos laboratóriumi határérték alatt maradt az NOx-kibocsátás, mégpedig lényeges mértékben. A német „Auto Motor und Sport” autósmagazin 2017/18-as kiadásában tesztelt Mercedes E 220 d modell (vegyes üzemanyagfogyasztása 3,9-4,4 l/100 km és vegyes CO2-kibocsátása 102-112 g/km) például kilométerenként 41 milligramm Nitrogén-oxidot bocsátott ki a levegőbe. Számos független szervezet (Dekra, TÜV), valamint újság mérései is kedvező eredményekre jutottak, amelyeket mi is megerősítünk: saját, több ezer kilométeres, tehát tartós méréseink során, városi körülmények között és lakott területen kívül rendszerint 40-60 milligrammos átlagot regisztrálunk. És még a legújabb motorokban is rejlik fejlesztési potenciál a jövőre nézve, ami azt jelenti, hogy az NOx-kibocsátás még tovább csökkenthető.

    Azt a hőmérséklettartományt például, amelyben a kipufogógáz-tisztító berendezések különösen hatékonyak, az új motoroknál lényeges mértékben ki tudjuk tolni, az alkatrészek károsodása nélkül. Ebből kifolyólag azok az NOx-adatok, amelyek részben egyébként is lényegesen alulmúlják a 80 mg/km-es laboratóriumi határértéket, valós és még alacsonyabb körülmények között is lehetségesek. Az új motorok esetében ezt egyebek mellett a többszörös kipufogógáz-visszavezetéssel tudjuk elérni. Ennek értelmében a gázok egy részét csak a kipufogógáz-utókezelést követően vezetjük vissza. Az így visszavezetett kipufogógáz természetesen tisztább, így csökken az alkatrészeken képződő lerakódások kockázata is.

    Mindent összegezve egyértelműen kijelenthető, hogy a Mercedes-Benz újgenerációs dízelmotorjaival sikerül kézben tartani az emissziós korlátozásokat. A kritikák ellenére tehát a jövőben technikailag megoldott a dízelmotorok NOx-kibocsátási problémája.

  • EURO 6d temp megfelelőség

    Az új, Euro 6d temp normákat teljesíteni képes modellekkel felfrissített járműállomány rendkívül hatékony megoldást jelent a nagyvárosok NOx-emissziós problémájára. A következő hónapokban számos, a szóban forgó minősítéssel rendelkező új modell kerül piacra. 2018 szeptemberéig több mint 30 aktuálisan elérhető modellünk 200-at is meghaladó variánsát tervezzük átállítani az Euro 6d temp normára (RDE 1. lépcső) – a törvény érvénybe lépése előtt egy évvel. Ügyfeleink ennek köszönhetően a következő hónapokban egyre több ilyen modellel találkozhatnak.

    Első ízben az új CLS sorozat képes megfelelni az Euro 6d temp előírásainak; a sor az új A-, C- és G-osztállyal folytatódik, majd a többi modellsorozat is megkapja a legújabb motorokat.

    Az Euro 6d temp előírásainak történő megfelelőséghez – első ízben – kötelező az RDE-teszt teljesítése, 168 mg/km-es határértékkel. Ezt az értéket a járműveknek minden RDE tesztút során teljesíteniük kell: amennyiben akár egyetlen tesztút során is átlépi a határértéket a vizsgált modell kibocsátása, a minősítést nem kapja meg. Az EU 6d temp minősítéssel rendelkező járművek NOx-kibocsátása tehát semmilyen esetben sem lépheti túl a 168 mg/km-t. Ez egyben azt is jelenti, hogy a tesztutak legnagyobb részénél, tehát normál körülmények között az NOx-kibocsátás jóval kevesebb, mint 168 g/km. Átlagosan a legtöbb vizsgált modell kibocsátása lényegesen 80 mg/km alatti. Ez egy újabb egyértelmű magyarázat arra, hogy a járműállomány új normákat teljesítő felfrissítésével lényeges mértékben javítani lehet a levegőminőséget.

    A Mercedes-Benz mérnökei a legújabb dízelmotorcsaládok fejlesztése során szerzett ismereteket azoknál a modelleknél is felhasználják, amelyek még nem rendelkeznek Euro 6d temp minősítéssel az emissziójavítás érdekében. A korábbi modellek károsanyag-kibocsátásának csökkentését szolgáló intézkedések sorozata már 2016 végétől megjelent a sorozatgyártásban.

"A dízelmotorok továbbfejlesztése" című összefoglaló forrása a Daimler AG által kiadott "Improving the Diesel is better than banning it." című közleménye, amely megtalálható a Daimler központi médiaoldalán is. Az eredeti közlemény az oldal alján található linkre kattintva megtekinthető.

A „dízel-csúcs” intézkedéseinek hatása


A „dízel-csúcs” során meghatározott intézkedések hatása mostantól válik érezhetővé

A „dízel-csúcs” intézkedéseinek hatása


A „dízel-csúcs” során meghatározott intézkedések hatása mostantól válik érezhetővé

  • Bevált szoftverfrissítések

    Az európai EU5-ös és EU6-os dízelautók károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében 2017 augusztusában tartott „dízel-csúcs” konklúziójának megfelelően jelentős mértékben kibővítettük szervizintézkedéseink palettáját, amely a Mercedes-Benznél több, mint 3 millió gépjárművet érint.

    Az intézkedések keretében elsősorban szoftverfrissítéseket alkalmazunk, melyek rendkívül hatásosnak bizonyulnak: az érintett járművek esetén normál üzemmódban 25-30 százalékkal csökkennek az NOx-emissziók. Erre remek példával szolgál a német „Auto Motor und Sport” autós szakmagazin Mercedes-Benz V-osztály tesztje, amelynek során bebizonyosodott, hogy a szoftverfrissítést követően több, mint 80 százalékkal csökkent a modell NOx-kibocsátása. Ez az óriási mértékű csökkenés biztosan nem átlagos és nem érhető el minden modellsorozatnál, azonban annyi bizonyos, hogy a szoftverfrissítésekkel számos modellsorozat NOx-kibocsátása hatásosan és gyorsan mérsékelhető.

    Mindeközben a folyamatban lévő szervizintézkedésekkel kapcsolatos tapasztalataink szerint ügyfeleink igen pozitívan állnak hozzá az ingyenes frissítéshez: 2017 márciusától kezdve immár belépő dízelmotorral szerelt kompakt típusaink (A- és B-osztály, GLA, CLA) 85 százaléka megkapta a szoftverfrissítést (2018. márciusi adat). A V-osztálynál még ennél is jobb az arány a szervizintézkedés kapcsán: 2018 márciusáig a németországi autók kereken 90 százaléka megkapta az új szoftvert.

    A következő modell, melyhez elérhetővé tesszük a szoftverfrissítést, a GLC lesz. Már minden készen áll, jelenleg az engedélyeztetés zajlik. A motorvezérlés és a kipufogógáz-kezelés magas szintű komplexitása révén nem csupán maga a fejlesztés, hanem az egyeztetés is időt vesz igénybe. Az új szoftvernek nem csupán hatékonynak, hanem technikai fronton stabilnak és megbízhatónak is kell lennie. A lehető leghatékonyabb végeredmény érdekében modellsorozatról modellsorozatra haladunk, hiszen arra a következtetésre jutottunk, hogy fókuszáltan tudjuk a legjobb eredményeket elérni a levegőminőség lehető leggyorsabb és leghatásosabb javítása érdekében. Gőzerővel dolgozunk azon, hogy 2018 év végéig elkészüljünk az összes szükséges szoftverrel.

  • Hardware-módosítások

    Természetesen intenzíven foglalkozunk a hardware-módosítások témakörével is. Véleményünk ugyanakkor nem változott: a meglévő németországi, illetve európai járműállomány SCR-rendszerrel történő utólagos felszerelése nem javallott, ugyanis minden egyes modellhez egyedileg szükséges behangolni a rendszert. Egy komolyabb hardware-módosítás minden esetben jelentős beavatkozásokat igényel a vezérlőket és a járműarchitektúrát illetően. Mindenekelőtt meg kell győződni arról, hogy a beépített rendszerek hosszú távon is képesek teljes funkciójukat ellátni, és képesek megfelelni igényeinknek a minőséget és a biztonságot tekintve.

    Egy olyan, utólag alkalmazható SCR rendszer kifejlesztése, amely teljesítené magas biztonsági és minőségi igényeinket, továbbá megfelelne a hivatalok elvárásainak is, a jelenlegi fejlesztési, illetve európai engedélyeztetési folyamatok ismeretében legalább 2-3 évet, sőt, számos modell esetében még hosszabb időt venne igénybe. Ebből kifolyólag a hardware-változtatásokhoz szükséges óriási erőfeszítések egyszerűen nem lennének ésszerűek valós körülmények közötti előnyeikhez képest. Stuttgart, Mainz, Ludwigshafen és Koblenz városának NOx-terhelése a korábbi évekhez hasonlóan 2017-ben tovább csökkent. Ez a tendencia kiválóan mutatja, hogy az önkormányzatok és az ipar által bevezetett intézkedések, valamint mindenekelőtt a járműállomány fejlődése hatékonyan és gyorsan javítja a városok levegőminőségét.

"A dízelmotorok továbbfejlesztése" című összefoglaló forrása a Daimler AG által kiadott "Improving the Diesel is better than banning it." című közleménye, amely megtalálható a Daimler központi médiaoldalán is. Az eredeti közlemény az oldal alján található linkre kattintva megtekinthető.

Fejlesztések az elektromobililtás és a mobilitási szolgáltatások terén


Jelentős fejlődés az elektromobilitásban és a mobilitási szolgáltatások terén

Fejlesztések az elektromobililtás és a mobilitási szolgáltatások terén


Jelentős fejlődés az elektromobilitásban és a mobilitási szolgáltatások terén

Mindamellett, hogy még tovább kívánjuk tökéletesíteni a belső égésű erőforrásokat, elkötelezett hívei vagyunk a hibridtechnológiának. Az azonban nem vitatható, hogy az alacsony emissziónál még jobb a zéró helyi emisszió. Éppen ezért mindvégig komoly fejlesztéseket végzünk az elektromobilitás terén, és időközben az ehhez szükséges technológiai, illetve gazdasági lehetőségek is adottá váltak számunkra:

  • Az akkumulátorok energiasűrűsége folyamatosan emelkedik, és ezzel egyidejűleg csökkenő tendenciát mutatnak a gyártási költségek. Tanulmányaink szerint 2025-ig egy elektromos hajtáslánc költségben nagyjából igazodni fog egy belső égésű hajtáslánchoz. És ebben úttörők szeretnénk lenni: olyan elektromos modellek gyártása a célunk, amelyeket az ügyfeleknek nem meg kell venniük, hanem amiket meg akarnak venni, hiszen annyira attraktívak. Az elkövetkező években több mint tízmilliárd eurót invesztálunk elektromos flottánk kiépítésébe.

  • Célunk, hogy minden egyes Mercedes modellsorozathoz kínáljunk minimum egy elektromos alternatívát. 2020-ig a smart lesz az első olyan autógyártó, amelynek kínálata teljesen átáll az elektromos meghajtásra. Mindemellett haszongépjárműveink tekintetében is teljes gőzzel dolgozunk az elektromobilitáson: a Mercedes-Benz Vans jelenleg az összes modellsorozat elektrifikációján dolgozik. Az első teljesen elektromos típus, vagyis az eVito szériagyártása idén kezdődik, 2019-ben pedig az eSprinter folytatja a sort. Az első teljesen elektromos Mercedes-Benz Citaro buszok kiszállítása az év végén kezdődik.

  • Mindig is az innováció volt az egyik fő hajtóerőnk – ez jelenleg is így van, és a jövőben sem fog változni. És bár néhányan úgy gondolják, hogy a német autóipar a ‘Status Quo’ irányába halad a változás helyett, a Daimlernél a valóság teljesen mást mutat. 2016-ban például a világon egyetlen másik autógyártó sem jelentett be annyi szabadalmat, mint a Daimler: tavalyelőtt összesen 2.175 darab szabadalmat jelentettünk be, amiből 761 a jövőbe mutató kapcsolódás, autonóm vezetés, valamint mobilitási szolgáltatásokkal volt kapcsolatos. A személyautó iparágban 2010 óta megdupláztuk a K+F tevékenységekbe fektetett tőkét, a jövőt érintő témakörökben pedig megnégyszereztük a költést.

"A dízelmotorok továbbfejlesztése" című összefoglaló forrása a Daimler AG által kiadott "Improving the Diesel is better than banning it." című közleménye, amely megtalálható a Daimler központi médiaoldalán is. Az eredeti közlemény az oldal alján található linkre kattintva megtekinthető.