WLTP.

A fogyasztás és az emisszió valóságoshoz közelebb álló meghatározása.

Az új WLTP-eljárás.

Előbb-utóbb még a tanúsítási eljárások felett is elszáll az idő. Ezért lép az NEDC-eljárás helyére a fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékek meghatározásában a „Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure“, azaz röviden WLTP. Az Európában 1992 óta használt „Neue Europäische Fahrzyklus“-t (NEDC - Új európai menetciklus) elméleti mérési próbaútként fejlesztették ki. Egy modern tanúsítási eljárásnak a valóságoshoz közel álló értékeket kell eredményeznie, amelyek segítségével összehasonlíthatóvá válnak a különböző járműtípusok. Ennek az igénynek az NEDC-eljárás már nem volt képes megfelelni, így az Egyesült Nemzetek (UNECE) Európai Gazdasági Bizottságának irányelve alapján kialakították a WLTP-eljárást. Az új WLTP-ciklus ázsiai, európai és USA-beli utakon empirikusan rögzített, reális menetadatokon alapul, és ennek köszönhetően lényegesen reprezentatívabb.

A 2017/1151/EU rendelet 15. cikkelyének 2. és 3. bekezdése alapján a következő bevezetési határidők vannak érvényben:

  • 2017. 09. 01.: új járműtípusok az M1 és M2 osztályba tartozó járműveknél
  • 2018. 09. 01.: új járművek az M1 és M2 osztályba tartozó járműveknél
  • 2018. 09. 01: új járműtípusok az N1 osztály II. és III. csoportjába és az N2 osztályba tartozó járműveknél
  • 2019. 09. 01: új járművek az N1 osztály II. és III. csoportjába és az N2 osztályba tartozó járműveknél

Új menetciklus és specifikus értékek minden járműre vonatkozóan.

A WLTP és az NEDC összehasonlítása.

A WLTP-tanúsítás esetében újdonság mindenekelőtt a tesztciklus és az az előírás, hogy egy jármű minden lehetséges konfigurációja esetében ki kell mutatni a specifikus fogyasztási értékeket.

A kétféle tesztciklus abban különbözik jelentősen, hogy a WLTP az NEDC-ciklushoz viszonyítva a valósághoz közelebb álló értékeket ad ki, és nagyobb igénybevételt jelent a jármű számára: 30 percig tart a korábbi 20-szal szemben, gyakrabban kell közben gyorsítani, és a jármű állásideje jelentős mértékben rövidült. A legnagyobb sebesség 131 km/óra, azaz 10 km/órával nagyobb, mint az NEDC-ciklus esetében.

Ez kiegészül azzal, hogy a fogyasztási és emissziós adatokat a WLTP-eljárásban járműspecifikusan kell meghatározni, mivel a jármű tömege, valamint a lég- és gördülési ellenállás értékei a felszereltségtől függően változhatnak. Az értékek meghatározásánál az opcionális felszereléseket is figyelembe kell venni. Ha például egy kedvezőbb aerodinamikai jellemzőkkel rendelkező kereket választ extrafelszerelésként, az pozitívan befolyásolhatja a fogyasztási értékeket.

Az értékek közelebb állnak a közutakon jellemző fogyasztáshoz.

A WLTP előnyei.

A WLTP-eljárással meghatározott értékek lényegesen közelebb állnak az utakon mért valóságos üzemanyag-fogyasztáshoz, mint az NEDC-eljárással kiszámolt értékek. Ez tehát a mai közlekedési profilt jobban leképező új menetciklus eredménye. Emellett a fogyasztási értékeket speciálisan, minden jármű esetében ki kell mutatni. Azaz a tanúsítási értékek meghatározásakor figyelembe veszik a tömeg, lég- és gördülési ellenállás, valamint az extrafelszereltségek hatásait.

Ennek ellenére a WLTP nem eredményez „egyéni“ fogyasztási értékeket. Továbbra is egy szabványosított tesztciklus marad, amely nem képes az egyes járművezetők egyéni fogyasztási adatainak leképezésére. Az Ön autójának tényleges fogyasztása a közúton jelentős mértékben függ az egyéni vezetési stílustól, az útvonal adottságaitól, a forgalom sűrűségétől, a jármű terhelésétől és a külső körülményektől, például a hőmérséklettől. Ezeket egy szabványosított tesztelési eljárás alkalmával nem lehet tökéletesen reprodukálni.

Lorem Ipsum