WLTP és RDE – az új ellenőrzési eljárások.
Előbb-utóbb még a tanúsítási eljárások felett is elszáll az idő. Ezért lép az NEDC-eljárás helyére a fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékek meghatározásában a „Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure“, azaz röviden WLTP. Az Európában 1992 óta használt „Neue Europäische Fahrzyklus“-t (NEDC - Új európai menetciklus) elméleti mérési próbaútként fejlesztették ki. Egy modern tanúsítási eljárásnak azonban olyan adatokat kell eredményeznie, amelyek a lehető legjobban megközelítik a valós használat értékeit. Ennek az igénynek az NEDC-eljárás már nem volt képes megfelelni, így az Egyesült Nemzetek (UNECE) Európai Gazdasági Bizottságának irányelve alapján kialakították a WLTP-eljárást. Az új WLTP-ciklus ázsiai, európai és USA-beli utakon empirikusan rögzített, reális menetadatokon alapul, és ennek köszönhetően lényegesen reprezentatívabb.
Az új minősítési eljárásnál a károsanyag-kibocsátási értékeket kiegészítőleg a valóságos járműhasználat során, az utakon is megmérik: a legújabb Euro 6c, Euro 6d-TEMP és Euro 6d kipufogógáz-normák esetében a laboratóriumi WLTP-tanúsításhoz egy az utakon végzett károsanyag-kibocsátási mérés járul. A „Real Driving Emissions“, röviden RDE, meghatározásának biztosítania kell, hogy a nitrogén-oxidok és a részecskeszám károsanyag-határértékei nemcsak laboratóriumi körülmények között, hanem a tényleges közúti közlekedés során is betarthatók legyenek.
Átláthatóbb és közelebb áll a valóságos közúti fogyasztáshoz.
A WLTP-eljárás jelentősen csökkenti a különbséget az ellenőrző padon meghatározott értékek és a valóságos fogyasztási adatok között. Ez tehát a mai közlekedési profilt jobban leképező új menetciklus eredménye. Emellett a fogyasztási értékeket speciálisan, minden jármű esetében ki kell mutatni. Azaz a tanúsítási értékek meghatározásakor figyelembe veszik a tömeg, lég- és gördülési ellenállás, valamint az extrafelszereltségek hatásait. Ez egészül ki a „Real Driving Emissions“, röviden RDE, meghatározással, amelynek biztosítania kell, hogy a nitrogén-oxidok és a részecskeszám károsanyag-határértékei nemcsak laboratóriumi körülmények között, hanem a valós közúti közlekedés során is betarthatók legyenek.
Ennek ellenére a WLTP nem eredményez „egyéni“ fogyasztási értékeket. Továbbra is egy szabványosított tesztciklus marad, amely nem képes az egyes járművezetők egyéni fogyasztási adatainak leképezésére. Egy jármű tényleges fogyasztása a közúton jelentős mértékben függ az egyéni vezetési stílustól, az útvonal adottságaitól, a forgalom sűrűségétől, a jármű terhelésétől és a külső körülményektől, például a hőmérséklettől. Ezeket egy szabványosított tesztelési eljárás alkalmával nem lehet tökéletesen reprodukálni.
A WLTP & RDE áttekintése
A károsanyag-kibocsátás fajtái Alacsonyabb károsanyag-kibocsátás a jobb levegőminőségért. |
EU-szerte különböző átállási határidők vannak érvényben. |
Az új WLTP-eljárás a fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékek valósághoz közelebb álló meghatározását jelenti. |
Egységes tanúsítás, eltérő adózás. |
Részecske és szén-dioxid-kibocsátás az utakon mérve: Real Driving Emissions (RDE). |
Vezessen okosan, takarítson meg üzemanyagot! A hatékonyság optimalizálása a vezetési stílussal. |