Lewis Hamilton megtekinti a Mercedes-AMG Project ONE szélcsatornatesztjét.
A kívánt videó pillanatnyilag sajnos nem áll rendelkezésre. Kérjük, később próbálja meg még egyszer.
Megtekintés újra

Mercedes-AMG Project ONE: Forma-1-es technológia az utakra.

Mercedes-AMG Project ONE: Forma-1-es technológia az utakra.

Világpremier a Nemzetközi Autókiállításon.

Világpremier a Nemzetközi Autókiállításon.

A Mercedes-AMG Project ONE a frankfurti Nemzetközi Autókiállításon (Internationale Automobil-Ausstellung - IAA) ünnepli világpremierjét. A kétüléses szupersportkocsi mint showcar az első, amely a legmodernebb és leghatékonyabb Formal-1-es hibrid technológiát szinte egy az egyben átviszi a versenypályákról az utcákra, és így az AMG 50 éves jubileumának csúcspontját jelenti. A Performance-Hybrid előreláthatólag 1000 LE feletti teljesítménnyel rendelkezik, maximális sebessége meghaladja a 350 km/órát. A lehengerlő versenypálya-teljesítményt és a mindennapi közlekedésre megfelelő Forma-1-es hibrid technológiát példamutató gazdaságossággal kombinálja, ami világszerte egyedülálló.

Egy turbómotor és négy elektromos gép.

A Mercedes-AMG Project ONE madártávlatból.
A Mercedes-AMG Project ONE nyitott karosszériával, madártávlatból.

Egy turbómotor és négy elektromos gép.

A Mercedes-AMG Project ONE High Performance Plug-in Hybrid hajtása közvetlenül a Forma-1-ből származik, és a Brixworth-ben működő Mercedes-AMG High Performance Powertrains központ autósport-szakértőivel szoros együttműködésben alkottuk meg. Egy magas szinten integrált és intelligensen összekapcsolt egységet jelent, amelynek részei a hibrid-turbófeltöltős belső égésű motor összesen négy elektromos géppel: egy a turbófeltöltőbe van beépítve, egy közvetlenül a belső égésű motoron található, és össze van kötve a forgattyús tengellyel, két további pedig az első kerekeket hajtja.

Hátulra beépített középmotor akár 11 000 1/min fordulatszámmal.

Hátulra beépített középmotor akár 11 000 1/min fordulatszámmal.

Az 1,6 literes V6-os hibrid benzinmotor, amely közvetlen befecskendezéssel és elektromosan támogatott különálló turbófeltöltővel rendelkezik, közvetlenül a Mercedes-AMG Petronas Forma-1-es versenyautóból származik. A magas fordulatszámszint elérése érdekében a mechanikus szeleprugók helyett itt pneumatikus szeleprugókat alkalmazunk. Így aztán a hátsó tengely elé középmotorként beépített motor gond nélkül akár 11 000 1/min fordulatszámot is tud produkálni, ami egy közutakon használt gépkocsi esetében jelenleg egyedülálló teljesítmény. Annak érdekében azonban, hogy hosszabb élettartamú legyen, és a versenyautókhoz használt üzemanyag helyett a kereskedelmi forgalomban beszerezhető szuper plusz benzinnel tudjon működni, tudatosan a Forma-1-es fordulatszámok alatti szintet céloztunk meg.

A jövő Driving Performance-a.

A jövő Driving Performance-a.

A mérnökök az autósport kezdetei óta álmodnak arról, hogy az autósport-technológiát átvigyék a közutakra. A Mercedes-AMG most a lehető legmagasabb szinten megvalósítja ezt.

A Mercedes-AMG Project ONE elölnézete.

„Az autósport számunkra nem öncél. A kemény versenyben olyan technológiákat fejlesztünk ki, amelyekből később szériakivitelű autóink is profitálnak. A három konstruktőri és egyéni autóverseny világbajnokságban szerzett tapasztalatokat és sikereket arra használjuk, hogy a Forma-1-ben alkalmazott technológiát most először kivigyük az utcákra: ez a Mercedes-AMG Project ONE“ – nyilatkozta Dr. Dieter Zetsche, a Daimler AG igazgatótanácsának elnöke és a Mercedes-Benz Cars vezetője.

A Mercedes-AMG Project ONE hátulról és oldalról.

A koncepcióautó számos konkrét elemmel utal a jövőbeni szériamodellre. „A hiperautó minden eddiginél ambiciózusabb projektünk. Egyúttal egy újabb csúcspontja annak a sikeres stratégiai továbbfejlesztésnek, amellyel a Mercedes‑AMG-t teljesítmény- és sportautómárkává tesszük. A Project ONE a jelenleg műszakilag kivitelezhető megoldások mércéjét új szintre helyezi, és a hatékonyság, valamint a teljesítmény kombinációjával abszolút referenciamárkának számít. A Project ONE egyúttal azt is megmutatja, hogy miként képzeljük el az AMG Driving Performance-t a jövőben“ – jelentette ki Tobias Moers, a Mercedes-AMG GmbH cégvezetésének igazgatója.

Fordulatszámcsoda az első tengelyen.

Fordulatszámcsoda az első tengelyen.

Az első tengelyen lévő elektromotorok az akár 50 000 1/min értéket elérő forgórészükkel igazi „fordulatszámcsodák”, hiszen a technika jelenlegi állása szerint a maximális fordulatszám 20 000 1/min.

A Mercedes-AMG Project ONE elölről és oldalról.

A rendkívül magas fordulatszámot produkáló hajtóműveknek a legmodernebb technikát képviselő turbófeltöltő ad szárnyakat. A kipufogógáz- és kompresszorturbinát egymástól elválasztva, a V6-os motor kipufogó- és szívóoldalához viszonyítva optimális helyen építik be, és egy tengellyel kötik össze őket egymással. Ezen a tengelyen egy kb. 90 kW-os elektromotor található, amely az üzemállapottól függően, például elinduláskor vagy terhelésváltozás után, a kompresszorturbinát elektromosan 100 000 1/min fordulatszámmal hajtja. A Forma-1-ben ennek az egységnek MGU-H (Motor Generator Unit Heat) az elnevezése.

Gyorsabban működésbe lép, mint egy V8-as szívómotor.

Gyorsabban működésbe lép, mint egy V8-as szívómotor.

Legnagyobb előnye: teljesen megszűnik az ún. „turbólyuk”, vagyis
az a jelenség, amikor a nagyméretű turbófeltöltő a mérete miatt
késedelemmel reagál a vezető gázpedállal kiadott igényére. A reagálási idő jelentősen csökken, és még egy
V8-as szívómotorhoz képest is rövidebb.

Pillantás a Mercedes-AMG Project ONE műszerfalára.
A Mercedes-AMG Project ONE hátulról és oldalról.

Az elektromos turbófeltöltőnek más előnye is van: a kipufogógáz-áramból származó felesleges energia egy részét arra használja fel, hogy generátorként elektromos energiát hozzon létre, és ezt rekuperatív energiaként tárolja a nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátorban, vagy kiegészítő hajtásként továbbítsa egy másik elektromotornak. Ez a 120 kW teljesítményt leadó elektromotor közvetlenül a belső égésű motornál van elhelyezve, és egy homlokfogaskerekes hajtáson keresztül van összekapcsolva a forgattyús tengellyel (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) – ez ugyancsak egy a Forma-1-ből származó technológia, amely a legmagasabb fokú hatékonyságot és teljesítményt szolgálja.

Tisztán elektromosan meghajtott első tengely.

Tisztán elektromosan meghajtott első tengely.

Az elektromos turbófeltöltővel rendelkező belső égésű motor (MGU-H) és a forgattyús tengellyel kapcsolatban lévő elektromotor (MGU-K) 40 százalék feletti termikus hatásfok elérését teszi lehetővé. Ez egy sorozatgyártású gépkocsi számára eddig elérhetetlen csúcs volt. Ezt még kiegészíti két további, egyenként 120 kW-os elektromotor az első tengelyen.

Ezek egy-egy fordulatszám-csökkentő osztóművel vannak összekapcsolva az első kerekekkel. Az első tengely elektromotorokkal történő meghajtása kerekenkénti szelektív gyorsítást és fékezést és ezzel egyedi nyomatékelosztást biztosít, amivel különösen nagy menetdinamika elérését teszi lehetővé.

Lenyűgöző gyorsulási értékek.

Lenyűgöző gyorsulási értékek.

A vezető tisztán elektromos hajtással indulhat el, ekkor először csak az első tengelyen lévő elektromotorok hajtják meg a hiperautót, a forgattyús tengelyen lévő elektromotor pedig rövid ideig nagyobb gyorsítási kívánságokat is teljesíteni tud.

A Mercedes-AMG Project ONE oldalnézete.

Ha a vezető erősebben rálép a gázpedálra, és nagyobb teljesítményt kér, a V6-os motor is rákapcsol. A növekvő fordulatszám mellett a hajtáslánc kibontakoztatja teljes teljesítményét. A Race Start funkcióval lenyűgöző gyorsulási értékeket lehet elérni: a 0-ról 200 km/órára való gyorsításhoz nem kell még hat másodperc sem. Amikor aztán a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, és hagyja kigurulni a gépkocsit, a rendszer átkapcsol az első tengely elektromos hajtására, és a fékezésnél, normális menetkörülmények között, akár 80 százaléknyi energiát is vissza tud nyerni, amelyet az akkumulátorban tárol.

Automatizált 8 fokozatú kézi kapcsolású sebességváltó.

Pillantás a Mercedes-AMG Project ONE utasterére.
A Mercedes-AMG Project ONE hátulról.

Automatizált 8 fokozatú kézi kapcsolású sebességváltó.

A hátsó kerekekre történő erőátvitel egy teljesen új, a Mercedes-AMG Project ONE-hoz kifejlesztett 8 fokozatú kézi kapcsolású sebességváltóval valósul meg, amely hidraulikus működtetésű, és kézzel a kormánykeréken található kapcsolófülekkel vagy automatizáltan kapcsolható. A lassítást a továbbfejlesztett, optimalizált tömegű, nagy teljesítményű kerámia kompozit-fékberendezés viszi véghez. A kis tömeg csökkenti a rugózatlan tömegeket, ezzel fokozza a menetdinamikát és az autó reagálóképességét.

Innovatív Push-Rod-rugózás.

Innovatív Push-Rod-rugózás.

A gépkocsin elöl és hátul több lengőkaros kerékfelfüggesztést használunk. A beállítható futómű több különleges tulajdonsággal is rendelkezik: a két Push-Rod-rugóstag a menetirányra merőlegesen helyezkedik el. A rugó/lengéscsillapító egység újszerű elrendezése kiváltja a hagyományos merev csöves keresztstabilizátort, és emiatt nincs szükség annak alkalmazására. Ez a megoldás megbízhatóan megakadályozza a gépkocsi keresztirányú dőlését a nagyon gyors irányváltásoknál is, anélkül, hogy eközben csökkenne a komfort. A rugók és a lengéscsillapítók egészét úgy állítjuk be, hogy a gépkocsi menet közbeni viselkedése tökéletesen kiegyensúlyozott, könnyen irányítható és mindenekelőtt sportos legyen. Hozzájárul ehhez az összkerékhajtás és a Torque Vectoring is.

Nem csupán az utcára engedett versenykocsiról van szó.

Nem csupán az utcára engedett versenykocsiról van szó.

A Mercedes-AMG Project ONE olyan versenykocsi lesz, amelyet a közutakra is engedélyeztek, és az aktuálisan alkalmazott Forma-1-es hibrid technológiát egy az egyben kiviszi az utcákra, továbbá a versenyautózásban megszokott legmagasabb szintű teljesítményt problémamentesen összekapcsolja a mindennapi használhatósággal. Ezen túlmenően azonban arra is szolgál, hogy széles körű tapasztalatokat gyűjtsünk a teljesítményorientált Plug-in Hybrid hajtástechnikáról, a továbbfejlesztett futómű-kialakításokról és a kibővített jármű-elektronikáról, ami aztán hasznosul a jövőbeni szériakivitelű AMG gépkocsik gyártásánál.

A Mercedes-AMG Project ONE nyitott szárnyas ajtókkal, oldalról.